dinsdag 17 mei 2011

Lake Louise 15 tem 17 mei

Zondag 15 mei 2011.
Het is 6u als ik wakker word, na het kattenwasje en een stevig ontbijt vertrek ik richting Lake Louise. Ik volg highway 1A, een rustige, prachtige route om te fietsen. De zon is reeds van de partij en de wind is ook weer een bondgenoot. Veel herten op de weg, geen beren...

Onderweg kom ik een 'zondagsfietser' tegen, een wielerterrorist zoals ze dat tegenwoordig noemen in het Dendermondse. We peddelen een eindje samen en stoppen samen om een koffie te drinken. Victor, de fietser in kwestie, trakteert me, geeft me veel tips waar het aangenaam fietsen is en stelt me zelfs voor om bij hem te komen overnachten in Canmore als ik richting Calgary rijd. De vriendelijkheid van de Canadezen blijft me in aangename zin verbazen.


Banff - Lake Louise is een 75-tal kilometers maar door de schoonheid van de natuur, door het prachtige weer en door het voortdurend stoppen om foto's te nemen kom ik pas om 15u in de jeugdherberg aan. Ik betaal 54 Can.dollar voor 2 nachten omdat ik morgen een rustdag plan om mijn kledij nog eens te wassen. Het is een mooie, moderne hostel met zelfs een sauna waar ik met graagte gebruik van maak. Op sommige campings betaalde ik 28 Can.dollar voor 1 nacht en dan moest ik nog 1 dollar betalen om te douchen dus de keuze tussen een herberg en tent is snel gemaakt.


De youth hostel ligt een 10-tal kilometers van het 'lake' maar het is zo mooie weer en de benen laten het nog toe dat ik besluit nog tot het meer te fietsen. Na 6 kilometer klimmen bereik ik het nog steeds bevroren 'Lake Louise'. En zoals een echte toerist laat ik mijn digitale camera zijn werk doen. Het is zondag en de toeristen zijn ook van de partij, veel Chinezen (of Japanners, ik zie het verschil niet) en die kennen er ook wat van om fotokes te nemen..


Terug in de hostel neem ik mijn verdiende douche en eet in het restaurant lamsbrochetten met rijst en lekker groenten, mmm.. Daarna nog een paar biertjes om deze meer dan geslaagde dag af te sluiten. Het is soms moeilijk te begrijpen hoe ik dit zware leven volhoud...
Maandag 16 mei is het dan officiele rustdag, ik slaap uit, tot 7u!, ga breakfasten in het restaurant, doe inkopen voor de volgende dagen en maak alles klaar om morgen, dinsdag, verder te trekken. Ik neem nog een sauna, ga even iets drinken in de bar en kruip onder de lakens.

Dinsdag 17 mei 2011
Zoals gewoonlijk ben ik om 6u wakker, doe mijn ochtendtoilet en kijk door het raam... Het is aan het sneeuwen!!! Als ik naar de keuken ga om te ontbijten vraag ik aan de receptie welk weer ze voorspellen en het antwoord is de hele dag sneeuwbuien. Ik besluit dan maar om een dagje langer in Lake Louise te blijven en betaal een nacht bij. Omstreeks 11u trekt de hemel een beetje open en ik maak nog een fietstocht naar Mosquito Creek, heen en weer 65km. De weg heen blijf ik droog, het is wel fris maar omdat het bergop is voel ik daar niet veel van. Op de terugweg beland ik in enkele sneeuwbuien en er is een ijzige wind. Ik ben dan ook blij dat ik terug in de hostel ben en dat ik in de warme/hete sauna op temperatuur kan komen. Een extra, halve rustdag die ik s'avonds afsluit met enkele pints locale beer.
De laatste dagen al veel 'beer' gezien maar nog steeds geen 'bear'...

1 opmerking:

  1. Amaai vriend, het blijft me verbazen je schrijverstalent!!!
    Schitterende foto's het is echt leuk om de trip passief te volgen.

    En voor die beer, ik zal een fotooke opsturen dat je boven je bed hangt.

    succes

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen